A Belügyminisztérium közleménye (1. rész)

2024. szeptember 10., kedd 14:53
Budapest OS

Budapest, 2024. szeptember 10., kedd (OS) - Az OECD elismeri a magyar köznevelés eredményeit

Magyarországon magas az óvodai nevelésben részesülők aránya, az átlagnál kevesebb gyermek jut egy tanárra, alacsonyabb az iskolaelhagyók és az évismétlők száma. Az OECD megjelentette a 2024. évi Oktatási körképét (Education at a Glance 2024: OECD Indicators), amely 2023-ig bezárólag vizsgálja az egyes országok oktatási rendszereinek helyzetét és az előttük álló kihívásokat. Az elemzések az oktatásban való részvételi adatok tekintetében a 2022, 2023, a pedagógus bérek tekintetében a 2021. évi adatokon alapulnak. A kutatás problémaként azonosítja, hogy számos országban létezik a „gyermekgondozási rés”, a gyermekgondozási támogatással finanszírozott időtartam és az ingyenes kisgyermekkori nevelésben való részvétel vagy az óvoda megkezdése között eltelt időszak. Magyarországon nincs „gyermekgondozási rés”, a gyermekgondozást segítő ellátás után közvetlenül elérhető az ingyenes bölcsőde, majd 3 éves kortól beáll a tankötelezettség a kötelező óvodalátogatással. Ezzel a lépéssel Magyarország kiterjesztette a tankötelezettség időszakát, így a tankötelezettség időtartama hazánkban 13 év, amely meghaladja az OECD országok 11 éves átlagát. Kiadó: Belügyminisztérium ------------------------------------------------------------------- Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel. Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.


A Belügyminisztérium közleménye (2. rész)

2024. szeptember 10., kedd 14:53
Budapest OS

Budapest, 2024. szeptember 10., kedd (OS) - Az OECD elismeri a magyar köznevelés eredményeit

Magyarországon az 5 éves gyermekek 96%-a vesz részt óvodai nevelésben, amely az OECD átlagát (85%) meghaladó arány. A minőségi, színvonalas koragyermekkori és kisgyermekkori nevelésben való részvétel bizonyítottan pozitív hatással van a gyerekek jóllétére, a tanulási és fejlődési folyamatokra a korai életszakaszokban. Az óvodai ráfordítások 90%-át a központi költségvetés finanszírozza, amely meghaladja az OECD 86%-os átlagát. A kutatás alapján Magyarországon egy átlagos általános iskolai osztály 22 tanulóval működik, az OECD országok átlagánál – 27 tanuló/évfolyam – alacsonyabb létszámmal. Az egy pedagógusra jutó tanulólétszám az alsó tagozaton: 11 fő (OECD: 14 fő; EU25: 13 fő), a felső tagozaton 11 fő (OECD: 14 fő; EU25: 11 fő), az általános középfokon (szakképzés nélkül) 11 fő (OECD: 13 fő; EU25: 12 fő), Magyarországon tehát nagyobb figyelem jut egy tanulóra, mint az EU vagy az OECD átlagában. A tanulmány szerint az évismétlők aránya az OECD átlagánál alacsonyabb: Magyarországon a felső tagozatosok 1,7%-a, az általános középfokú oktatásban részt vevők 2,2%-a évismétlő, az OECD átlaga a felső tagozaton 2,2%, az általános középfokú oktatásban 3,2%. Kiadó: Belügyminisztérium ------------------------------------------------------------------- Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel. Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.


A Belügyminisztérium közleménye (3. rész)

2024. szeptember 10., kedd 14:53
Budapest OS

Budapest, 2024. szeptember 10., kedd (OS) - Az OECD elismeri a magyar köznevelés eredményeit

Az iskolarendszert középfokú végzettség nélkül elhagyó fiatal felnőttek – 25-34 évesek – aránya az OECD átlagnál alacsonyabb Magyarország esetében: ez az arány Magyarországon 13%, az OECD átlagában 14%. A sem oktatásban, képzésben, sem foglalkoztatásban részt nem vevő 18-24 éves fiatalok (NEET) hazai aránya 12,8% volt 2023-ban, ami alacsonyabb az OECD 13,8%-os átlagánál, illetve a megelőző évek értékénél. 2016-2023 között a magyar mutató 15,5%-ról csökkent 12,8%-ra, az OECD átlaga 15,8%-ról 13,8%-ra. Az OECD módszertana szerint Magyarország 2021-ben a GDP 4,1%-át költötte oktatásra, az OECD átlaga 4,9%. Ennek ellenére Magyarország azon országok közé tartozik, amely 2015 és 2021 között növelte az oktatási intézményekre fordított kiadásait 3,7%-ról 4,1%-ra. Kiadó: Belügyminisztérium ------------------------------------------------------------------- Kérjük előfizetőinket, hogy az Országos Sajtószolgálat anyagait minden esetben OS jelzéssel használják fel. Az MTI szó szerint, minden változtatás nélkül továbbítja az OS-be beadott közleményeket, a szövegekért minden esetben a közleményben jelzett közlő a felelős.