TOP 5 márka, amelyek részvényei a sportkedvelők portfóliójában is helyet kaphatnak (1. rész)
Budapest, 2025. augusztus 13., szerda - Sportkedvelő vagy, és úgy gondolod, hogy kedvenc márkádat nemcsak támogatni, hanem befektetni is érdemes lenne? Melyik neves sportszergyártó vállalatok lehetnek célpontjai még a kisebb megtakarítóknak is? Az Ozios brókercég összeállította annak az öt ismert márkának a listáját, amelyek széles körben kielégítik a sportolók igényeit, és amelyek részvényei a világ tőzsdéin is megvásárolhatók.
A TOP 5 sportmárka a következő: Nike, Adidas, Amer Sports, ASICS Corporation és Shimano. Nike, Inc. Az amerikai Nike elsősorban sportruházatáról és lábbelijeiről ismert. A céget 1964-ben alapította az atléta Philip Knight és edzője, Bill Bowerman. Az évek során a Nike számos más sportágban is megjelent, és a jellegzetes "pipa" logó például jégkorongfelszereléseken is feltűnik. A Nike emellett divatikonná is vált. A 2025. május 31-én záruló pénzügyi évben a Nike több mint 46 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami körülbelül tízszázalékos visszaesést jelent az előző évhez képest. A nettó nyereség 3,2 milliárd dollár volt, ami 44%-kal maradt el a 2024-es eredménytől. Az értékesítés csökkenése gyakorlatilag a teljes termékskálát érintette, és a Nike világszerte visszaesést tapasztalt. A vállalat piaci értéke 2025. augusztus 4-én közel 111 milliárd dollár volt, amivel továbbra is a világ vezető sportszermárkája. Ez ugyan majdnem 5%-kal magasabb az egy évvel korábbinál, de 26,5%-kal alacsonyabb az öt évvel ezelőtti szintnél. Rekordpiaci értékét 2021 novemberében érte el, mintegy 250 milliárd dollárral, ami nagyrészt a COVID-járvány hatásának volt köszönhető, amikor sokan kezdtek tömegesen futni. A jelenlegi érték nagyjából a 2018 július-augusztusi szintnek felel meg.* Adidas AG A német Adidas több mint százéves múltra tekint vissza. A céget 1924-ben Adolf Dassler alapította testvérével, Rudolffal, aki azonban a háború után saját vállalatot hozott létre "Puma" néven. Az Adidas ma - a Nike-hoz hasonlóan - rendkívül széles sportfelszerelés- és ruházatkínálattal rendelkezik. 2024-ben az Adidas több mint 5 milliárd eurós árbevételt ért el, ami körülbelül 12,5%-os éves növekedést jelentett. Működési szinten azonban a vállalat 267,9 millió eurós veszteséget könyvelt el, ami 10%-kal magasabb volt, mint egy évvel korábban. Ennek ellenére 2024-ben a cég közel 150 millió eurós nettó nyereséggel zárt, míg egy évvel korábban még csaknem 190 millió eurós nettó veszteséget termelt. Az Adidas a világ második legértékesebb sportmárkája. Piaci kapitalizációja 34,5 milliárd dollár, ami éves szinten több mint 22%-os csökkenést, öt év távlatában pedig harmadával alacsonyabb értéket jelent. Az Adidas is 2021-ben érte el történelmi csúcsát, amikor piaci értéke majdnem a duplája volt a jelenleginek.* Amer Sports, Inc. Valószínűleg maga a finn Amer Sports név kevésbé cseng ismerősen, de ha a Salomon, Wilson vagy Atomic márkákat említjük, akkor már sokaknak beugrik. Ezek a sportruházati, sportfelszerelés- és lábbelimárkák mind az Amer Sports portfóliójába tartoznak. A céget 1950-ben alapították, székhelye Helsinkiben található. Az Amer Sports 2024-ben 5,2 milliárd dolláros árbevételt ért el, ami 18%-kal volt magasabb a 2023-as eredménynél. Az üzemi nyereség több mint 55%-kal nőtt, a vállalat pedig tavaly 78,4 millió dolláros nettó nyereséget könyvelhetett el, míg egy évvel korábban még közel 209 millió dolláros veszteséget termelt. Az Amer Sports jelenleg az ötödik legértékesebb, sportfelszerelésre specializálódott vállalat a világon, melynek piaci értéke meghaladja a 21 milliárd dollárt. Ez körülbelül 3,7-szerese az egy évvel korábbinak, és közel 190%-kal magasabb a 2024. februári értéknél, amikor a cég részvényeivel először kezdtek kereskedni a New York-i tőzsdén.* ASICS Corporation A világ hatodik legnagyobb sportszergyártója az ASICS Corporation. Ez a japán vállalat elsősorban a futócipők és a funkcionális futóruházat szegmensében vált ismertté és elismertté. 1949-ben alapították, de az ASICS márkanév (a latin anima sana in corpore sano - "ép testben ép lélek" rövidítése) csak 1977 óta használatos. Az ASICS 2024-ben majdnem 680 milliárd jenes (kb. 4,6 milliárd USD) árbevételt ért el, ami közel 19%-os növekedést jelentett az előző évhez képest. Az üzemi nyereség elérte a 100 milliárd jent (kb. 680 millió USD), ami csaknem 85%-kal haladta meg az egy évvel korábbit. A nettó nyereség pedig több mint 80%-kal nőtt, 63,8 milliárd jenre (kb. 430 millió USD). Az ASICS Corporation piaci értéke mintegy 17,4 milliárd USD, ami közel 90%-kal magasabb az egy évvel ezelőtti szintnél. Az elmúlt öt évben ennek a japán sportikon márkának a piaci értéke 950%-kal emelkedett, és nemrégiben érte el történelmi csúcsát.* (folyt.) Kiadó: CTK/Ozios ------------------------------------------------------------------- A Nemzeti Közleménytár oldalán található közlemények nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a közlemény beadója a felelős. A közlemények forrásmegjelöléssel (NKT) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók. Az NKT szolgáltatással kapcsolatban további információt az nkt@dunamsz.hu elektronikus levelező címen kaphat.
TOP 5 márka, amelyek részvényei a sportkedvelők portfóliójában is helyet kaphatnak (2. rész)
Budapest, 2025. augusztus 13., szerda -
Shimano, Inc. A TOP 5 sportmárka listáját egy újabb japán vállalat, a Shimano zárja. A céget 1921-ben alapították, de igazán nagy növekedést az 1970-es években ért el. A Shimano nevét elsősorban a kerékpározással, illetve kerékpárok és alkatrészek gyártásával azonosítjuk. Termékportfóliójába azonban a golf-, snowboard- és horgászfelszerelések is beletartoznak. A Shimano 2024-ben közel 451 milliárd jenes (kb. 3 milliárd USD) árbevételt ért el, ami 5%-kal volt kevesebb, mint az előző évben. Az üzemi nyereség mintegy ötödével, 65 milliárd jenre (kb. 440 millió USD) csökkent, ugyanakkor a nettó nyereség egynegyeddel nőtt, 76,3 milliárd jenre (kb. 520 millió USD). Piaci értéke alapján a Shimano a kilencedik helyen áll a világ sportfelszerelés-gyártó cégeinek rangsorában. A 9,9 milliárd USD-s piaci értéke körülbelül 30%-kal alacsonyabb, mint egy évvel korábban, és nagyjából megegyezik az öt évvel ezelőtti szinttel. A vállalat 2021 szeptemberében, a COVID-19 járvány csúcsán érte el történelmi maximumát, amikor piaci értéke körülbelül a kétszerese volt a mostaninak.* Adam Austera, Ozios elemző *A múltbeli teljesítmény nem garantálja a jövőbeli eredményeket. Kiadó: CTK/Ozios ------------------------------------------------------------------- A Nemzeti Közleménytár oldalán található közlemények nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a közlemény beadója a felelős. A közlemények forrásmegjelöléssel (NKT) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók. Az NKT szolgáltatással kapcsolatban további információt az nkt@dunamsz.hu elektronikus levelező címen kaphat.