Tiltás vagy megengedés? Középpontban a médiatudatosság erősítése (1. rész)
Bács-Kiskun vármegye, 2025. október 16., csütörtök - Az egyes generációk felelős közösségimédia-használata került terítékre a Fiatalok a Nemzetért Alapítvány október 13-i budapesti konferenciáján. Ennek alaphangját a szervezet által végzett idei ifjúságkutatás eredményeinek ismertetése adta meg, amit még más kapcsolódó felmérések következtetéseinek bemutatása követett. Ezután szakemberek és politikai döntéshozók – a résztvevőkkel közösen – kerestek válaszokat arra, hol húzódhat a határvonal és milyen megoldások lehetnek az online térben történő tudatos jelenléthez.
Elsőként Kovács János politológus-kutató összegezte a Fiatalok a Nemzetért Alapítvány által ebben a témában készített kutatás főbb megállapításait. A kérdőívet összesen 2031 fő töltötte ki a 14-30 éves korosztályból online és személyesen a nyári ifjúsági fesztiválok alkalmával. Közülük 94% tartja magát "aktív" közösségimédia-használónak, míg 75% találkozik rendszeresen a mesterséges intelligencia által készített tartalmakkal, illetve 66% pedig a dezinformációt (álhíreket) tartja a legnagyobb problémának. Főként ez utóbbival kapcsolatban tartják szükségesnek (51%) a közösségi média szigorúbb szabályozását és az újfajta digitális kompetenciák erősítését. Emellett az is kiderült, hogy – saját bevallásuk szerint – átlagosan napi 4-7 órát töltenek a virtuális térben, amit zömmel kapcsolattartásra (78%) és szórakozásra (78%) fordítanak. Ugyanakkor érzik (58%) magukon a túlhasználat jegyeit is. Elsődlegesen itt "fogyasztanak" híreket, ahol jelentős hangsúlyt kap a közvetett (pl. szerkesztett videókból történő) információszerzés. A válaszokból kiolvasható még, hogy a családjaik mellett a pedagógusok felelősségét jelölik meg kiváltképp a felelős médiahasználatra való neveléshez. Közelebbről megvizsgálva viszont látható, hogy a fiatalok között is tapasztalható különbség: míg a "Z" generációt (18-30 év) általánosságban véve egyfajta reális tudatosság jellemzi, addig a legújabb "alfa" generációt (14-18 év) inkább a trendkövetés motiválja. Következtetésként az érintett szakmai szervezetek és politikai döntéshozók irányába a generációspecifikus kritikai gondolkodásmód fejlesztését (pl. a hiteles információk és a mesterséges intelligenciával készített tartalmak felismerését), a családok és pedagógusok mellett az ifjúsági szervezetek szerepének erősítését, valamint a népszerű influenszerek bevonását és országos kampányok elindítását lehet kiemelni főképpen az online zaklatás, az adatvédelmi kockázatok, illetve a gyűlöletbeszéd eredményes megelőzésére. Második előadóként Pelle Veronika, a Budapesti Corvinus Egyetem oktatója és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) szakértője a "Digitális szülőség" címmel végzett kutatás eredményeit mutatta be, ami a 7-16 éves korosztály és szüleik médiahasználati szokásait vette górcső alá egy 2000+2000 fős országos reprezentatív (személyes megkeresésen alapuló) minta nyomán. Eszerint – a korábbi (2017, 2020) felméréshez képest az idei adatok azt mutatják, hogy – egyre nagyobb arányban van okostelefonja az érintett korosztálynak: 7-8 éves korban ez már 29%, míg a 7-12 évesek harmada rendelkezik közösségi médiaprofillal, noha (elvileg) életkori megkötés szerint ez nem lenne lehetséges – ennek ellenére átlagosan 10,89 évesen történik meg a regisztrációjuk. Elgondolkodtató az is, hogy a "netfüggőségük" az elmúlt években 45%-ról 52%-ra emelkedett. (Tehát ilyen arányban érzik rosszul magukat, ha nem lehetnek online valamilyen felületen.) A szülői válaszokból ugyanakkor kiderült, hogy bár alapvetően nincsenek "kétségbe esve" gyermekeik internetes jelenlétét illetően, leginkább mégis a zaklatás (cyberbullying) és az átverés veszélyeitől szeretnék megóvni őket. Ennek némiképpen ellentmond a "sharenting" gyakorlata, miszerint a szülők saját maguk tesznek közé képet a csemetéikről (56%) úgy, hogy ezt akár bárki láthatja (38%). Világossá vált még az is, hogy a 2020-ban rögzített válaszokhoz képest az idei évre markáns változás figyelhető meg egyes szülői "stratégiák" kapcsán: csökkent azok aránya, akik a személyes felügyeletet (pl. tiltás/ellenőrzés, időhasználat szabályozása, közös megbeszélés stb.) részesítik előnyben, azonban emelkedett azoknak, akik csupán a technikai korlátozásban (pl. szülőszoftver) látnak lehőséget. Mindezek függvényében értelmezhető, hogy szülői kontroll hiányában a gyerekek 17%-a jelöl vissza ismeretlent, míg ellenkező esetben csak 3% teszi ugyanezt. Kiadó: Fiatalok a Nemzetért Alapítvány ------------------------------------------------------------------- A Nemzeti Közleménytár oldalán található közlemények nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a közlemény beadója a felelős. A közlemények forrásmegjelöléssel (NKT) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók. Az NKT szolgáltatással kapcsolatban további információt az nkt@dunamsz.hu elektronikus levelező címen kaphat.
Tiltás vagy megengedés? Középpontban a médiatudatosság erősítése (2. rész)
Bács-Kiskun vármegye, 2025. október 16., csütörtök - Az egyes generációk felelős közösségimédia-használata került terítékre a Fiatalok a Nemzetért Alapítvány október 13-i budapesti konferenciáján. Ennek alaphangját a szervezet által végzett idei ifjúságkutatás eredményeinek ismertetése adta meg, amit még más kapcsolódó felmérések következtetéseinek bemutatása követett. Ezután szakemberek és politikai döntéshozók – a résztvevőkkel közösen – kerestek válaszokat arra, hol húzódhat a határvonal és milyen megoldások lehetnek az online térben történő tudatos jelenléthez.
A szakmai előadások sorát Tímár Borbála zárta, aki az EduTech Hungary szakértőjeként a nemzetközi ERASMEDIAH projekt során hat országban (Magyarország, Lengyelország, Törökország, Görögország, Olaszország, Spanyolország) összesen 200 fő megkérdezésével a közösségimédia-használat és a fiatalok digitális jóléte kapcsán végzett áttekintő kutatás következtetéseit foglalta össze. A felmérés részeként nemzeti riportok készültek, majd ezt követően fogalmazták meg azokat a kérdéseket, amelyek az online térrel kapcsolatban felmerülő aggodalmak mellett a digitális nevelés ellentmondásaira kerestek válaszokat a kulturális különbségek figyelembevételével. Kulcsfogalomként került elő a hiperkonnektivitás, ami folyamatos és többcsatornás jelenlétet takar, ezáltal egyfajta pszichológiai és szociális túlterheltséget is eredményez. A válaszadók többnyire a függőséget és az online zaklatást (cyberbullying) jelölték meg problémaként, miközben támogatást szeretnének a hatékony digitális neveléshez és a szülői tájékozottság erősítéséhez. Mindazonáltal eltéréseket lehet megfigyelni, hogy a médiatudatosságot érzelmi-empatikus (görögök, olaszok, spanyolok) vagy szabályozó-kontrolláló (magyarok, lengyelek, törökök) módon tartanák-e inkább célszerűnek. A konferencia második részében Pelle Veronika moderálásával kerekasztalbeszélgetés következett, ahol a felkért vendégek bővebben kifejthették a témával kapcsolatos szakmai álláspontjukat és személyes véleményüket. Dr. Maruzsa Zoltán köznevelési államtitkár alapvetően az átlagosnál kicsivel jobbnak értékeli a médiatudatosságot, hiszen már számos kormányzati intézkedés történt ennek erősítése érdekében például a digitális kultúra tantárgy iskolai bevezetésével és a pedagógusok ezirányú (tovább)képzésével, bár mindig lehetnek még fejlesztendő területek. Emellett az online elérhető tartalmak mennyiségi és minőségi ellentmondásaira hívta fel a figyelmet az értékközvetítés jegyében. Mohay Gergely, a Kulturális és Innovációs Minisztérium (KIM) Fiatalokért Felelős Főosztályának vezetője a mentális egészséghez a kiegyensúlyozott online és offline jelenlétet tartja követendőnek például az időablak (mindennek megvan az ideje ás időtartama) módszer alkalmazásával. Véleménye szerint túlzó szabályozási eszközök helyett inkább motiválással és élményalapú közösségi programokkal lehetne a fiatalokat "visszahozni" a virtuális valóságból. Császár Miklós, a Bűvösvölgy Médiaértés-oktató Központ osztályvezetője szerint nem lehet és nem is kell markánsan szétválasztani az online és az offline világot, viszont nem könnyű megtalálni az egyensúlyt. Hozzátette, hogy intézményükben eddig már mintegy 200 ezer tinédzserhez vitték közelebb játékos formában a médiatudatosságot, miközben a szülők nyitottságának és példamutatásának szükségességét ugyancsak hangsúlyozta. Dr. Gaskóné Nagy Erika digitális gyermekvédelmi szakértő azt gondolja, hogy a fiatalok médiatudatossága javuló tendenciát mutat, azonban a pedagógusok mellett a szülők és családtagok felelőssége sem elhanyagolható. Problémaként leginkább a "mindenhol jelen kell lenni és mindent meg kell mutatni" késztetést vetette fel, ami nemcsak generációs hatásra, hanem technológiai nyomásként egyaránt érezhető. Ez ellen pedig egy újszerű személyes ellenállóképesség (digitális reziliencia) kialakítása jelenthet igazán megoldást. A résztvevők egyetértettek, hogy sok előremutató folyamat látható és bár nincs csodaszerként használható általános recept, számos jó gyakorlat segítheti a fiatalok médiatudatosságának erősítését a mentális egészségük javításához az online és az offline egyensúly megtalálásáért. A "Fiatalok online – előnyök és hátrányok a közösségi médiában" (2024-3-HU01-KA154-YOU-000287766) projekt az Európai Unió támogatásával, az Erasmus+ program keretében valósul meg. Kiadó: Fiatalok a Nemzetért Alapítvány ------------------------------------------------------------------- A Nemzeti Közleménytár oldalán található közlemények nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a közlemény beadója a felelős. A közlemények forrásmegjelöléssel (NKT) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók. Az NKT szolgáltatással kapcsolatban további információt az nkt@dunamsz.hu elektronikus levelező címen kaphat.