Országos Munkáltatói Márka Felmérés: A magyar cégek 60%-a bevételnövekedésre, 46%-a létszámbővítésre számít 2026-ban. 250 fő feletti cégeknél még csökkenő létszám mellett is jelentős a toborzási igény a fluktuáció miatt.

2025. október 17., péntek 11:56
Budapest Nemzeti Közleménytár

Budapest, 2025. október 17., péntek - Idén is elkészült a Brandfizz Employer Branding Compass – Országos Munkáltatói Márka Felmérés. A kutatás 401 vállalati szakember bevonásával zajlott, a résztvevő cégek 14 iparágat, 20.983 milliárd forint árbevételt és 234.200 fő foglalkoztatotti létszámot fednek le. A válaszadók 52%-a vállalati közép- és felsővezető. A cégek munkaerőpiaci megítélése kiemelt téma a vezetőknél, a munkáltatói márka top prioritás marad. Ugyanakkor a jól ismert kereskedelmi brand nem garancia arra, hogy a cég munkáltatóként is ismert és kedvelt lesz.

A gazdasági bizonytalanságok ellenére a proaktív döntéshozók felismerik, hogy az emberi erőforrásba való befektetés nem költség, hanem a túlélés záloga. Ez a szemlélet globális trendet tükröz: egy nemzetközi felmérés alapján a cégek közel 70%-a aktívan foglalkozik az employer branding területtel és alapvetően pozitívan tekint a jövőre. Ezt a szakmai trendet a hazai büdzsék is tükrözik: az employer brandingre szánt források bővítését 2.5x több cég tervezi 2026-ban, mint amennyien csökkenést büdzséznek a következő évre. Amíg a piac nagy része a megtartásra fókuszál, addig az employer brandingre most növekedést tervező cégek elhúznak a mezőnytől. A 250 főnél nagyobb cégek, és még inkább az 1000 főnél többet foglalkoztató, 11 milliárd forint feletti árbevételű vállalatok diktálják a tempót továbbra is. Ezeknek a cégeknek a legmagasabb az aktivitási rátájuk a munkáltatói márkaépítés területén. Árbevétel növekedés mellett létszámbővítéssel is terveznek a hazai munkáltatók. Az egyes szektorokat nagyobb mértékben érintő idei évi létszámleépítések hatása látható: az employer branding kihívások között TOP5-be került a létszámstop. Ennek ellenére több szektor optimista és összességében a magyar cégek 60%-a bevételnövekedésre, 46%-a létszámbővítésre számít 2026-ban. A toborzási igény differenciált növekedést mutat, hiszen a 250 fő feletti vállalatok még csökkenő létszámnál is arányában jelentős betöltendő pozícióval rendelkeznek. Az ismert fogyasztói márka nem jelent mentőövet a munkáltatói márkának. A magukat a piacon "nagyon ismertnek" tartó cégeknél a munkáltatói márkaismertség érdekes eredménnyel zárult. Közel 40%-os szakadék szakadékot riportáltak a válaszadó vállalatok a fogyasztói és a munkáltatói márkaismertség között. A kutatást végző szakértők szerint kimondható, hogy a fogyasztói márka ismertsége, valamint a termékek kereskedelmi hírneve nem helyettesíti a tudatos munkáltatói márkaépítést. Attól, hogy egy cégnek ismert a fogyasztói márkája, nem lesz egyből jó munkahely is. Nagy cég, nagy szinergia tartalék. Hatalmas hatékonysági tartalékokat rejt az éves employer branding célok, tervek és büdzsék összehangolása. "Az adatok egyértelműek: a tudatos, felelősségekkel és mérőszámokkal megtámogatott employer branding ma már nem HR vagy marketing kommunikációs díszlet, hanem üzleti stratégiai alap. A cégek kétharmadánál C-szintre riportál, és közvetlenül befolyásolja a toborzást és megtartást. Ami azonban továbbra is hiányzik, az az átlátható keretrendszer: ki, mire, mennyit és miért költ. A nagyvállalatok 43%-a ma sem tudja pontosan, hová tűnik az employer branding büdzsé, ki mit csinál ennek érdekében és mikor, milyen eredménnyel. Hatalmas hatékonysági és büdzsé tartalékokat rejt a párhuzamos funkciók és éves employer branding érintettségű célok, tervek és költések összehangolása." - emeli ki Zvezdovics Anita, a Brandfizz társalapítója és az Európai Employer Brand Szövetség Elnökségi tagja A hatékony munkáltatói márka riportálás sikeressége befolyásolja a szervezetek két fontos sikerességi mérőszámát: a toborzást és a megtartást. Kifejezetten különálló, employer brandingre dedikált szakember vagy csapat már a vállalatok 8%-ánál elérhető, követve a nemzetközi trendeket, ahol ez az arány már 18%. Több mint egyharmaduk (34%) külsős, az employer branding területére specializált ügynökséget is bevon a munkafolyamatokba. Globális vagy lokális: hatásköri káosz minden második multinál. Már nem a HR és a marketing érdekegyeztetése a legnagyobb kérdőjel a munkáltatói márkaépítésben. A globális–lokális hatáskör-megosztás esetében ugyanis csak a válaszadók felénél tiszták a felelősségi körök, míg a másik felénél tisztázatlanok. A válaszadók 25%-a pedig a startvonalon ragadt, mert az alapvető lokális vagy globális felelősségek rögzítése sem kimondott a szervezeten belül. Előbb jó adat kell, aztán az AI: 19%-kal több tartalomra 15%-kal kevesebb felvett ember jut. "59%-a a válaszadó cégeknek használ AI-t a munkáltatói márkája építésére. Ennek többsége egyelőre generatív szövegírást jelent, kisebb részben vizuális tartalmakat. 47% belső kommra, 57% álláshirdetések írására használja. Az AI lett az új szövegíró gyakornok. Viszont romlott a hatékonyság: 19%-kal több tartalomra 15%-kal kevesebb felvett ember jut. A karrieroldalak forgalmát elkezdte felfalni az 'AI-krokodil', ennek eredménye csökkenő forgalom és bezuhanó online toborzási hatékonyság lehet 2026-ban." - húzza alá Horváth Ádám, a Brandfizz társalapító ügyvezetője, az Európai Employer Brand Szövetség Elnökségi tagja és a Magyar PR Szövetség Employer Branding Tagozatának vezetője. Sajtókapcsolatok: Jónás Orsolya Viola orsi@brandfizz.hu +3630-245-4782 Kiadó: Brandfizz Employer Branding Kft. ------------------------------------------------------------------- A Nemzeti Közleménytár oldalán található közlemények nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a közlemény beadója a felelős. A közlemények forrásmegjelöléssel (NKT) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók. Az NKT szolgáltatással kapcsolatban további információt az nkt@dunamsz.hu elektronikus levelező címen kaphat.