Téli közlekedési kisokos: Gumiabroncsok, látási viszonyok, klímahasználat, fagyásmegelőzés – átfogó útmutató a hideg hónapokra
Budapest, 2025. december 16., kedd - A közelmúltban kiadott, "A téli autózás esszenciája a gumis szemével" című sajtóközleményünk megjelenését követően számos kérdés érkezett olvasóinktól a téli autózással, valamint a járművek hideg időre történő felkészítésével kapcsolatban. A visszajelzések alapján világossá vált, hogy a kérdéskör jóval több területet érint, mint amennyi egyetlen közlemény keretei közé belefér, ezért most folytatjuk a témát, és részletesebben kitérünk a téli közlekedés olyan gyakorlati vonatkozásaira is, amelyek az előző anyagból kimaradtak.
1. Abroncs – többről van szó, mint egyszerű téli abroncscseréről A téli abroncsok szerepét az előző közlemény részletesen taglalta, ezért most olyan kiegészítő szempontokra helyezzük a hangsúlyt, amelyek sokszor háttérbe szorulnak. A hőmérséklet hatása a nyomásra A hőmérséklet csökkenésével a gumiabroncsok nyomása is visszaesik, ami befolyásolhatja a tapadást, az autó stabilitását és a fogyasztást. Hideg időben ezért célszerű gyakrabban ellenőrizni a nyomást, különösen akkor, amikor a jármű figyelmeztetőrendszere (TPMS) érzékeli a változást. A modern rendszerek a hőingásra is reagálnak, így télen gyakoribbak a jelzések – ez azonban sokszor nem hibára, hanem a normál hőtágulásra figyelmeztet. A pótkerék jelentősége A pótkerék állapotára télen különösen érdemes figyelni. A fagyos idő, a sós latyak és a kátyúk növelik a defekt kockázatát. Ilyen esetben egy rossz állapotú vagy alacsony nyomású pótkerék könnyen kellemetlen helyzetbe hozhatja az autóst. Hólánc és tapadássegítő eszközök Hegyvidéki, meredek vagy ritkábban kezelt útvonalakon a hólánc elengedhetetlen lehet. Még indulás előtt érdemes védett, száraz körülmények között kipróbálni a felszerelését, hogy éles helyzetben már rutinszerűen menjen. A modern textilhóláncok is jó alternatívát jelenthetnek, ahol engedélyezettek. 2. Látási viszonyok – a téli vezetés egyik legkritikusabb eleme A tél gyakran nem a hó miatt jelent veszélyt, hanem azért, mert gátolja a kilátást: sötét nappalok, pára, sópermet és latyak egyaránt nehezítik a vezetést. A cikk teljes terjedelmében a HTA honlapján olvasható. Kiadó: Magyar Gumiabroncs Szövetség ------------------------------------------------------------------- A Nemzeti Közleménytár oldalán található közlemények nem képezik az MTI hírkiadás részét, az MTI által szó szerint továbbított tartalomért minden esetben a közlemény beadója a felelős. A közlemények forrásmegjelöléssel (NKT) szabadon és korlátozás nélkül felhasználhatók. Az NKT szolgáltatással kapcsolatban további információt az nkt@dunamsz.hu elektronikus levelező címen kaphat.