NGM: az Izrael és Irán közötti konfliktus három csatornán keresztül érinti Európát
Az Izrael és Irán közötti konfliktus három csatornán keresztül érinti Európát - állapította meg hétfői Facebook-bejegyzésében Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
Első helyre a kőolaj- és földgázellátás veszélyeztetését sorolta, kiemelve , hogy az Irán melletti Hormuzi-szoroson halad át a világon kitermelt kőolaj egyötöde, így esetleges elzárása vagy a forgalom akadályozása az energiaárak drasztikus emelkedéséhez és ellátási zavarokhoz vezethet.
Számos nagy térségbeli kőolaj- és földgázkitermelő ország - Szaúd-Arábia, Katar, Kuvait, Irak és az Emírségek - kitermelési infrastruktúrája veszélybe kerülhet a miniszter szerint.
A miniszter a tengeri áruszállítás akadályozását említette második helyen és rámutatott, hogy a konfliktus eszkalálódása komoly fennakadásokat okozhat a globális áruforgalomban.
A Bab el-Mandeb-szoros és a Szuezi-csatorna térségében fokozódó katonai jelenlét, illetve az esetleges blokádok az ázsiai-európai kereskedelmi útvonalakat érzékenyen érinthetik. Az áruszállítás akadozása veszélyezteti az ellátási láncokat, emeli a szállítási költségeket, és további inflációs nyomást generálhat.
Nagy Márton végül kitért a migrációs nyomás fokozódására, mivel az Irán és Izrael közötti konfliktus elmélyülése tovább destabilizálhatja a Közel-Keletet a bizonytalanság és a geopolitikai feszültségek fokozódásával.
Ennek következtében a térségből újabb migrációs hullám indulhat el Európa felé, mellyel egyidejűleg a terrorfenyegetettség kockázata is növekedhet - vélekedett Facebook-bejegyzésében Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter.
Borítókép: Budapest, 2025. június 3. Nagy Márton nemzetgazdasági miniszter sajtótájékoztatót tart a Nemzetgazdasági Minisztériumban 2025. június 3-án. A kormány a múlt héten döntött egy új gyorsvasúti kapcsolat kiépítéséről a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Nyugati pályaudvar között, továbbá egy új cargo repülőtér építéséről. Mindkét beruházás koncessziós formában valósulhat meg, előbbi 1 milliárd, utóbbi 0,4-1 milliárd euró értékben. MTI/Purger Tamás