Magyar Levente: az elmúlt tizenöt évben sikerült kinyitni Magyarországot infrastrukturális értelemben
Az elmúlt tizenöt évben sikerült kinyitni Magyarországot infrastrukturális értelemben, sikerült jelentős mértékben meghaladni a 20. század örökségét, amely hazánkat közlekedésileg gyakorlatilag elválasztotta a szomszédaitól - közölte Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára kedden Egerben.
A Külgazdasági és Külügyminisztérium közleménye szerint a miniszterhelyettes a VIII. Magyar Közlekedési Konferencián arról beszélt, hogyan sikerült 2010 után kinyitni az országot infrastrukturális értelemben, hogyan sikerült jelentős mértékben meghaladni a trianoni határok és a 20. század egésze által hátrahagyott örökséget, amely hazánkat gyakorlatilag bezárta és elválasztotta a szomszédaitól közlekedési értelemben.
Hangsúlyozta, hogy az elmúlt tizenöt évben 47 új útkapcsolat épült a szomszédos országok felé, vagyis több mint ötven százalékkal sikerült ez idő alatt bővíteni az összeköttetések számát.
"Ezeknek a nagy része természetesen mind magyarok által lakott terület, akár Felvidéken, akár az egyéb területeket nézem. Ez azt jelenti (…) hogy 17 kilométerenként átlagosan át lehet kelni ezen a több mint 2200 kilométer hosszú jelenlegi országhatáron, ami ennek duplája volt néhány évvel ezelőtt is" - húzta alá.
"Ez azért nagyon jelentős előrelépés, és közben még azért mutatja azt, hogy rengeteg munka van hátra, mert Nyugat-Európában a szerencsésebb történeti közelmúlttal rendelkező országok esetében ez egy-két-három-négy kilométer" - tette hozzá.
Kiemelte, hogy Ausztriával öt kishatár-átkelőhelyet építettek meg, illetve építettek át és két gyorsforgalmi kapcsolatot adtak át, ugyanakkor sérelmezte, hogy a szomszéd ország napjainkban előszeretettel él a forgalomkorlátozás jogszerű, de semmiképpen sem barátinak mondható eszközével.
Úgy vélte, hogy a legnagyobb előrelépés Szlovákia viszonylatában történt, ott negyven közúti kapcsolat él jelenleg, amelyekből tizennyolc 2010 óta épült.
Majd hozzátette, hogy a terhelt politikai viszony ellenére Ukrajnával is jelentős eredményeket értek el, ami különösen kedvező a kárpátaljai magyarok számára.
Erre példaként hozta fel, hogy mára közvetlen napi vasúti összeköttetés áll fenn a régió nagyvárosaival, így Ungvárral és Beregszásszal is, s ez magas kihasználtsággal működik, úgyhogy üzleti szempontból is megtérülő beruházásról van szó.
Magyar Levente ezután kitért a román határszakaszra is, és rámutatott, hogy nagyjából megduplázták az átkelők számát, de további fejlesztések is kilátásban vannak az anomáliák felszámolása érdekében.
Üdvözölte, hogy Magyarország és Szerbia között is nyílt négy új határátkelő a meglévő öt mellé, illetve a vasúti összeköttetések is korszerűsítésre kerültek és kerülnek. Továbbá hozzáfűzte, hogy Szlovéniával is javultak a közlekedési kapcsolatok az utóbbi másfél évtizedben.
Végül Horvátország irányát anomáliának nevezte, mivel ott van olyan közös határszakasz, ahol hetven kilométeren keresztül nincs semmilyen átkelési lehetőség, ami európai uniós rekordnak számít.
"Azt gondolom, hogy ezt nem szabad annyiban hagyni, és dolgozni kell a horvátokkal azon, hogy ezen a helyzeten változtassunk" - fogalmazott.
Az államtitkár kifejtette, hogy a vasúti összeköttetések terén nem ilyen kedvező a helyzet, a trianoni határokkal szétváló hálózatot nem sikerült helyreállítani egyelőre. Erre példaként említette, hogy nyolc olyan vasúti átkelő van Magyarország és Szlovákia között, amely noha használható lenne, mégsincs ma használatban.
"Úgyhogy nagyon sok munka van hátra még a következő években (…) Ehhez természetesen kellenek a partnerek is, nem csak Szlovákiában, hanem más irányban is vannak ilyen helyzetek, de az utóbbi évek diplomáciai erőfeszítései okán láthatóan esély kínálkozik arra, hogy előre tudjunk lépni" - összegzett.
Borítókép: Gödöllő, 2025. június 26. Magyar Levente, a Külgazdasági és Külügyminisztérium parlamenti államtitkára beszédet mond a XiMo Hungary Kft. gödöllői katalizátorüzemének alapkőletételi ünnepségén 2025. június 26-án. A kormány egyedi kormánydöntéssel 2,2 milliárd forinttal támogatja a beruházást. MTI/Máthé Zoltán