Videó
2025. december 2., kedd 15:07

Lázár János: ezer kilométer vasúti pálya felújítása kezdődhet el

A következő időszakban ezer kilométer vasúti pálya felújítása kezdődhet el, az ehhez szükséges forrás maradéktalanul rendelkezésre áll - mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter meghallgatásán kedden az Országgyűlés Gazdasági Bizottságában.

Lázár János gazdasági bizottsági meghallgatása
Budapest, 2025. december 2. Lázár János építési és közlekedési miniszter meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén az Országház Tisza Kálmán-termében 2025. december 2-án. Mellette Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára (j). MTI/Soós Lajos

Az építési és közlekedési miniszter ismertette, hogy a vasút teljes belföldi hossza 8 ezer kilométer, a használt szakaszoké 6 ezer kilométer. 2010 óta 103 projekt valósult meg, vasútépítésre 2091 milliárd forint jutott, ebből 1800 kilométer újulhatott meg mostanáig.

Közölte, hogy a Magyarországnak jutó közlekedési források felfüggesztett 55 százalékát részben pótolja az Európai Beruházási Bank hitele kedvező kamattal, de a visszatartott összeg is meg fog érkezni.

A tárcavezető jelentős eredménynek nevezte, hogy

a vasút menetrendtartó képessége 80 százalék körülire javult, törvény rögzíti az utazási szolgáltatás minimumát, továbbá 2022 óta évi 600 millióról 1,2 milliárdra nőtt a közösségi közlekedésben az utazások száma.

Ezzel a növekedéssel a MÁV Csoport egymaga teljesítette az egész ország kibocsátáscsökkentési kötelezettségét, miközben az EU-tagállamok közül az 5. legolcsóbb közlekedési szolgáltatást kínálja - mutatott rá. Lázár János úgy látja, hogy a magyar vasút több évtizedes lejtmenet után fejlődési pályára állt, és ennek a következő években már érezhető eredményei lesznek.

A miniszter elmondta, hogy a belföldi úthálózatból 31 ezer kilométert kezel az állam, a folyamatban lévő 305 útépítés összértéke bruttó 1327 milliárd forint, a 2010 óta elköltött összeg csaknem 5 ezer milliárd forint.

A megkezdett vagy tervbe vett beruházások közül kiemelte többek közt az M44 folytatását Nagyszalonta irányába, a Szatmárnémetivel kapcsolatot létesítő M49-es építését, a budapesti repülőtérre vezető szakaszt és a mohácsi Duna-hidat.

Gyorsforgalmi összeköttetésre már csak 3 megyei jogú város vár a 25-ből. Míg 2010-ben 3, most 11 autópálya éri el az országhatárt, aminek gazdaságilag nagy a jelentősége, mert az évi mintegy 880 milliárd forint autópálya-bevétel többségét a nemzetközi teherfuvarozók fizetik.

Magyarország stratégiai előnyhöz és befolyáshoz jut, ha itt vezetnek át az összeköttetések nyugatra, emellett a belföldi térségek GDP-termelő képessége is a többszörösére nőhet. Útfelújításokra a továbbiakban is jelentős összegek kellenek majd, ezek elmaradása komoly gazdasági károkkal járhat - hangsúlyozta a miniszter.

Szólt arról is, hogy az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) 1930 munkavállalót foglalkoztat, a felügyeletébe tartozó 27 állami vállalat 61 ezret, ebből 49 ezren a közlekedésben dolgoznak.

A tárca 2025-ben 1700 milliárd forinttal, a vállalatok 2 ezer milliárd forinttal gazdálkodtak. Az ÉKM jelenleg 566 beruházásért felel összesen 3056 milliárd forint értékben. A majdnem 5500 milliárd forint összértékű, korábban felfüggesztett beruházásból az újraindítottak összege már megközelíti a 3300 milliárd forintot. A megrendelt beruházási tervek összértéke 553 milliárd forint.

Tervezéssel, közbeszerzéssel együtt egy vasúti pálya megépítése körülbelül 8 évig, egy autópálya megépítése 6 évig tart, a beruházáspolitika tehát kormányzati ciklusokon átívelő feladat. A minisztérium a beruházásaival új lehetőségeket teremt a magyar vállalkozások számára, és arra törekszik, hogy Magyarország az infrastruktúra minőségét és a szolgáltatások színvonalát tekintve egyaránt fejlődjön - fogalmazott.

Lázár János meghallgatása a gazdasági bizottság ülésén
Budapest, 2025. december 2. Lázár János építési és közlekedési miniszter (k) éves meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén az Országház Tisza Kálmán-termében 2025. december 2-án. Mellette balról Lánszki Regő, az Építési és Közlekedési Minisztérium építészeti államtitkára és jobbról Csepreghy Nándor parlamenti államtitkár. MTI/Soós Lajos

Lázár János a bizottsági tagok kérdéseire válaszolva sajnálatosnak nevezte a főváros anyagi helyzete körül kialakult vitát. Véleménye szerint minden itt élő azzal járna a legjobban, ha meglenne a szándék az együttműködésre, a kormány pedig - tette hozzá - kifizeti a szerződésben vállalt tartozásait.

A tárcavezető tart attól, hogy vasúti és közúti fejlesztésekre a következő uniós finanszírozási ciklusból már nem lesznek források, hacsak nem sikerül ezeket legalább részben katonai beruházásokká minősíteni, mert akkor az EU rendelkezése alapján ezeket lehet költségvetésen kívüli eszközökből finanszírozni.

A következő években nem lát arra sem esélyt, hogy a MÁV a saját költségvetéséből a nagy pályaudvarokat teljes egészében maga újítsa föl, de szerinte erre nincs is szükség, mert a nagy forgalmú vasúti épületek vasúti célokra nem használt részei Európa-szerte másutt is bevásárlóközpontokként, üzleti résztvevők közreműködésével üzemelnek.

A meghallgatást követő sajtótájékoztatón a miniszter kitért a múlt heti moszkvai tárgyalásra is. Hangsúlyozta, hogy Magyarország nem tudja belátható időn belül nélkülözni az orosz gázt, amely legalább 25-30 százalék árelőnyt jelent, a magyar háztartások pedig a harmadát-negyedét fizetik energiáért annak, amit a környező államokban kell.

Hozzátette emellett, hogy a 2026-os választás tétje egyszerű, "vagy úgy lesz, ahogy 2010 előtt volt, vagy úgy lesz, ahogy azóta van". A Tisza Párt programja alapján a tárcavezető úgy látja, hogy kormányra kerülve a mostani ellenzék a családtámogatásokat vagy az alacsony adókulcsokat lépésről lépésre megszüntetné.


Borítókép: Budapest, 2025. december 2. Lázár János építési és közlekedési miniszter éves meghallgatásán az Országgyűlés gazdasági bizottságának ülésén az Országház Tisza Kálmán-termében 2025. december 2-án. Mellette Csepreghy Nándor, az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára (j). MTI/Soós Lajos

Lázár János
gazdaság
közlekedés
A Magyar Távirati Irodát 1881-ben alapították. Működését az Országgyűlés biztosítja.

Ha szeretne többet látni, regisztráljon az mti.hu-ra!

Minden regisztrált felhasználó 10% értékű levásárolható kupont kap az MTVA TV Maci-boltban!

Ha szeretne még több tartalmat látni, látogassa meg a hirado.hu oldalát!

Jónak lenni jó! 2025

Támogassa Ön is a Kárpátaljai "Elfelejtett" Gyermekek Segítése Jótékonysági Alapítványt!

 

Az adományvonal száma: 1358

 

A hívás/SMS díja egységesen 500 forint.